Uitgelichte berichten

Hoe gaat het met de goede voornemens?

Het begin van een nieuw jaar is voor veel mensen het moment voor een goed voornemen. Nieuw jaar, nieuwe kansen. Een van het meest gehoorde goede voornemens is: afvallen. “Nu gaat het echt gebeuren!” De intentie is goed en er wordt een keuze gemaakt uit de bekende diëten. Maaltijdvervangers, pillen en poeders worden aangeschaft en weekmenu’s trouw gevolgd. De eerste dagen gaat het lekker. Er is wel honger en hoofdpijn, maar de wilskracht is nog optimaal. En na een paar dagen al resultaat op de weegschaal! Maar na een week of 3 wordt het moeilijk. De honger en hoofdpijn is niet meer te negeren, je hebt het koud en je bent chagrijnig. Op de weegschaal gebeurt niets meer. Het is inmiddels februari geworden en de lijnpoging wordt gestopt.

Hoe kan je nu het gemaakte voornemen wel laten slagen? Ik geef je een paar tips.

Stop met diëten.

Het klinkt misschien raar, maar het volgen van een dieet geeft vaak een slecht resultaat. Het levert je niets op behalve teleurstelling. Hoe dat komt? Kijk maar eens waarom het je niet lukt. Negen van de tien keer komt het omdat je het gekozen dieet gewoon echt niet kan volhouden. Het is bijvoorbeeld een crashdieet en daardoor heb je de hele tijd honger. Of je moet eten kopen en klaarmaken waar je nog nooit van gehoord hebt. De rest van je gezin is niet blij met het rare eten en zit te mokken aan tafel. En daarna blijf je ook nog met ingrediënten zitten die je nooit meer gebruikt.

Een andere reden kan zijn dat je dieetproducten moet kopen. Van die dure shakes en repen in plaats van gewoon eten van de groente-, fruit-, brood – en vleesafdeling. Behalve dat die dieetproducten een flink gat slaan in je budget, ben je die shakes en repen snel zat. Je leert er verder ook niets van, maar dat terzijde.

Ga terug naar de basis.

Als je wil afvallen, ga dan eerst eens terug naar de basis. Daarmee bedoel ik dat je gaat eten wat en hoeveel jij nodig hebt om gezond te blijven. Die informatie kan je vinden op bijvoorbeeld de internetsite van het Voedingscentrum. Ga daar mee beginnen. Je voorkomt zo dat je honger krijgt en daardoor heb je veel minder behoefte om te gaan snacken en snoepen.

Stel een aantal basis maaltijden samen waarmee je kan variëren en maak ook een basis dagindeling voor jezelf. Zo heb je houvast. Na een tijdje wordt deze manier van eten zo gewoon dat je er niet meer over hoeft na te denken. Het gaat gewoon vanzelf. En het mooie is, je gaat hierdoor ook nog eens afvallen!

Gun jezelf iets.

Gun jezelf af en toe eens iets wat je echt heel lekker vindt. Maak daarvoor ruimte in je basis dagindeling en geniet er van. Een leven lang zonder dit lekkers is niet leuk en ook niet nodig. Er is geen zwarte lijst. Alles mag en kan. Alleen niet elke dag.

Maak het concreet.

Het heeft niet zoveel zin heeft om je iets voor te nemen, zonder een concreet doel te stellen en zonder een bijbehorend plan te maken. Zonder plan is het te vaag en te vrijblijvend. Dan kom je er rond de volgende kerst achter, dat er ook dit jaar niets van afvallen terecht is gekomen.

Afvallen is dus echt wel mogelijk, maar niet met een dieet. Ga goed eten en je hebt nooit meer honger. Je gewicht zal langzaam maar zeker verminderen. Je voelt je succes, letterlijk en figuurlijk. Zo simpel kan het zijn.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
YourWeight
Ravelstraat 15

1901 VK Castricum

tel: 0251 700 259

WhatsApp 06 301 23 662

silvia@yourweight.nl

www.yourweight.nl

Kamer van Koophandel 64957454  

BGN Lidmaatschapsnummer 3249     

gewichtsconsulentcastricum

Algemene Voorwaarden

Privacybeleid

Aangesloten bij
weightwatchers
powerslim
  • Facebook Social Icon

afvallen castricum limmen heiloo uitgeest akersloot heemskerk egmond krommenie assendelft  coaching begeleiding