Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

6 oorzaken voor een hongergevoel na het eten

January 27, 2018

Ken je dat gevoel? Je hebt echt net gegeten en je hebt honger. Ik heb net eens gegoogeld “honger na eten” en Google kwam terug met 3.240.000 hits. Dus grote kans dat jij het gevoel herkend en het ook wel eens hebt. Echt heel raar, hoe kan dat nu toch? Gek genoeg is het een verklaarbaar verschijnsel. Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn. Misschien herken je er wel eentje.

Verklaring 1: je hebt gewoon te weinig gegeten
Een in kopper om te beginnen, die hoef ik niet verder uit te leggen denk ik. Trouwens, ook als je wilt afvallen moet je nog genoeg eten. Als je echt honger hebt tijdens het afvallen doe je iets niet goed.

Verklaring 2: je hebt te snel gegeten
Kan je te snel eten? Ja dat kan. Er zijn hele volksstammen, waaronder een deel van mijn stam, die het eten als een noodzakelijk iets beschouwen. Het is een bezigheid waar je maar zo snel mogelijk vanaf kunt zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet lekker moet zijn, maar lang aan tafel zitten is er niet bij. “Hup hup naar binnen en klaar” is het motto.
Het probleem van dit eetgedrag is, dat het proces van honger en verzadiging hierbij niet aansluit. Het hongergevoel, en ook het verzadigingsgevoel, wordt geregeld vanuit de maag en de darmen. Het is een ingewikkeld proces waarbij hormonen een rol spelen. Ik zal je niet vermoeien met de technische detaills. Waar het op neer komt is dat het ongeveer 20 tot 30 minuten duurt voordat het seintje “vol” wordt afgegeven en aankomt in je hersenen. Als je de maaltijd er in 10 tot 15 minuten inmikt, dan heb je het seintje “vol”nog niet gekregen en kan je nog steeds een hongergevoel hebben.

Verklaring 3: je hebt gegeten maar je was er niet helemaal bij
Dit gebeurt ook best vaak. Het is belangrijk dat je bewust eet. Als je tijdens het eten nog van alles aan het doen bent, dan heb je eigenlijk geen idee dat je überhaupt aan het eten bent. Na het eten kan het gebeuren dat je, onbewust, vindt dat je niet genoeg hebt gehad. Je bent dan misschien wel lichamelijk verzadigd, maar niet tussen je oren. Het eten heb je niet goed geproefd en je wil meer. Dit kan voelen als echte lichamelijke honger, terwijl het dat dus niet is.

 

 Verklaring 4: je hebt te lang gewacht met eten of een maaltijd overgeslagen
Je was druk en had geen tijd om te eten toen je trek kreeg. Want je wilde perse iets afmaken, je zat in een vergadering of je liep ergens en had niets te eten bij je. Zoiets. Dit herken je ook vast wel. Op het moment  dat je de tijd kreeg om iets te eten had je echt mega trek. Met als gevolg dat je door de trek te snel bent gaan eten. Waarbij we weer uitkomen bij oorzaak 2. Of je hebt wel rustig gegeten maar over de dag bekeken heb je te weinig gegeten. Ook dan kan een gevoel van honger aanhouden. Je lijf geeft aan dat er nog steeds te weinig brandstof is en wil meer. 
Dit kan voorkomen als je aan het afvallen bent, maar is toch niet helemaal de bedoeling. 

Een combinatie van deze vier komt veel voor.
Ik heb een voorbeeld voor je. Het is iets wat ik pas geleden nog heb ervaren. Gisteren om precies te zijn....

De muren in onze woonkamer moesten worden geschilderd. Nu kan je dat natuurlijk laten doen, maar uit kostenoverwegingen wilde ik dat zelf doen. Best een klusje. De muren zijn voorzien van spachtelputz. Daarom moest het met een kwast want met een roller lukte echt niet. Ik moest ook meubels de hele tijd verslepen en daar gaat ook wat tijd inzitten.
Gelukkig wilde mijn vader mij wel komen helpen. Nog gezellig ook. Voordat hij kwam bracht ik eerst mijn dochter naar school en daarna wilde ik nog wat zaken afhandelen. Ik had wel ontbeten maar niet genoeg. Eigenlijk had ik nog niet zo een trek en ook niet veel tijd (vond ik zelf).
De rest van de ochtend zijn we bezig geweest. Omdat we de dag ervoor ook al hadden geschilderd, wilden we het nu helemaal afmaken. Uiteindelijk was het half 2 toen ik klaar was. Want ja, ik wilde meteen ook alles opruimen en schoonmaken toen het schilderen klaar was.
Mijn dochter komt om kwart over 2 uit school en ik wilde douchen voor ik haar zou ophalen. Je zou denken, ga gewoon in die schildersoutfit. Geloof mij, dat kon echt niet.
De lunch ging er als een speer in, terwijl ik ondertussen mijn mail en What’s App bijwerkte. Ik had echt super veel trek en weer weinig tijd.
Gevolg: toen ik naar school liep had ik nog honger. Mijn lichaam had echt totaal niet door dat er inmiddels gegeten was. Ik heb daar de rest van de middag last van gehad. Niet slim, want ik weet best hoe het werkt. Je zou toch denken dat ik daarom niet in die valkuil zou trappen.....

Deze 4 oorzaken zijn relatief simpel op te lossen als je eenmaal weet hoe het zit. Soms gebeurt het je toch een keer, maar je kunt het 95 van de 100 keer wel voorkomen. Ik wil nog 2 andere verklaringen noemen. Deze zijn minder makkelijk op te lossen.
 
Verklaring 5: je hebt geen lichamelijke honger, maar je emoties spelen een rol
Je kunt dit niet oplossen door anders te eten. Je hebt dan namelijk behoefte aan iets anders dan eten. Het is belangrijk dat je uitzoekt wat die behoefte is. Misschien ben je erg moe, verdrietig, boos of teleurgesteld. Als je geen aandacht geeft aan deze emoties kunnen die zich vertalen in een hongergevoel. Het lichaam wil jouw aandacht en laat dat dan op deze manier weten.

Verklaring 6: er is iets mis met je suikerstofwisseling
Suikers (glucose) uit koolhydraten komen in je bloed als je hebt gegeten. Hoe simpeler het koolhydraat hoe sneller het in je bloed komt. Insuline zorgt ervoor dat de suiker naar de cellen van ons lichaam kan waar het als brandstof wordt gebruikt. Wanneer dit proces niet goed loopt, dan kan je een hongergevoel hebben ondanks dat je net hebt gegeten. Als je denkt dat dit aan de hand is dan kan je dit via de huisarts uit laten zoeken.
 
Nu je dit allemaal weet kun je misschien de oorzaak van de honger na het eten bij jezelf achterhalen en er iets aan doen.
Heel veel succes!

Please reload