Uitgelichte berichten

Nasi versus Bloemkool-Nasi

Huh? Een artikel over nasi? Ja! Ik ben aan het experimenteren geweest en wil je eens wat laten zien. Er zijn enorm veel varianten van nasi te vinden, je kunt er een boek over schrijven als je wilt. Type bij Google maar eens nasi + recept in en je hebt 480.000 hits. Ik houd het in dit stukje bij de simpele versie, zoals mijn moeder het altijd maakt. Dat is gekookte rijst, wat groente, een zakje nasikruiden en kip. Overigens wordt dat aan tafel nog opgeleukt met satésaus, kroepoek en een gebakken eitje. Maar dat neem ik niet mee in de tips en opmerkingen. Bloemkoolrijst is hip. Type je dat in bij Google, dan krijg je zelfs 701.000. hits. Elke foodblogger van betekenis heeft er wel eens een recept aan gewaagd. Dus, hip als ik ben, dacht ik: laat ik eens bloemkoolrijst kopen bij de winkel die hiermee “Winnaar Jaarprijs Goede Voeding 2017” werd. Wat ik overigens raar vind, want het is gewoon bloemkool maar dan heel fijn, en verder niets. Toen ik ermee thuis kwam, bedacht ik mij dat ik natuurlijk ook gewoon zelf een bloemkool in de keukenmachine had kunnen stoppen. Dat was budget technisch verantwoorder geweest. Want 400 gram bloemkoolrijst kost € 1,99 (€ 4,98 per kilo). Voor dat zelfde bedrag koop je ook, een kleine, biologische bloemkool (prijs per kilo € 3,06). Een gewone huis-tuin-en keuken bloemkool van rond een kilo kost € 1,19. Dat was wel een aanbieding, want normaal kost die € 1,59. Tot zover het financiële deel van het verhaal. Geen zorgen, het gaat hierna weer over nasi. Van die bloemkoolrijst wilde ik nasi maken. Gewoon zoals ik altijd nasi maak, net als mijn moeder dus. Hoewel dat nu iets simpeler klinkt dan dat het was. Want bij mij thuis lust er iemand geen vlees en is daarom vegetariër, een ander lust geen nasi en wil dan “blote” rijst zonder kruiden, en de laatste lust alles (rara wie is dat?). De eerste twee genoemden hadden ook geen enkele interesse in de bloemkoolrijst. Goed, ik roerbakte 400 gram chinese roekbakgroente, kookte zilvervliesrijst, maakte een zakje nasikruiden klaar, bakte een kipfilet, deed wat vegetarische soja stukjes in de airfryer en roerbakte 200 gram bloemkoolrijst. Van dit alles maakte ik twee soorten nasi klaar. Uiteraard de kip apart en wat “blote” rijst overgelaten. Ik moet zeggen, zo op het eerste gezicht zie je niet echt verschil tussen de twee varianten. Op de foto staat de nasi gemaakt met bloemkoolrijst aan de rechterkant. De smaak verschilt ook niet echt, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Het verschil zit in de voedingswaarde.

Een overzicht: Een porti nasi van zilvervliesrijst: 200 gram gekookte zilvervliesrijst, 200 gram chinese roerbakgroente, ¼ zakje nasikruiden, 100 gram kipfilet (gezouten) en 1 eetlepel olie. Kcal 591 Vet 17,1 gram (verzadigd vet 3,4 gram) Eiwit 40,3 gram Koolhydraten 64,7 gram Zout 3,76 gram Vezels 9,6 gram Een porti nasi van bloemkoolrijst: 200 gram bloemkoolrijst, 200 gram chinese roerbakgroente, ¼ zakje nasikruiden, 100 gram kipfilet (gezouten), 1 eetlepel olie Kcal 379 Vet 15,5 gram (verzadigd 3,0 gram) Eiwit 37,9 gram Koolhydraten 17,7 gram Zout 3,77 gram Vezels 9,8 gram Je ziet, nasi gemaakt met bloemkoolrijst, heeft behoorlijk wat minder calorieën en koolhydraten. Dat kan dus handig zijn als je wilt afvallen. Houd er wel rekening mee dat je sneller weer trek heb als je voor de variant met bloemkool gaat. Wat ook opvalt is dat in dit gerecht erg veel zout zit. Volgens de richtlijnen is 2 gram zout het maximum voor een maaltijd. Dit komt door het zakje nasikruiden. Van het totale zoutgehalte in deze porties nasi komt 2,36 gram uit de nasikruiden. Je kunt makkelijk zelf je nasikruiden maken. Het is niet echt moeilijk en zorgt ervoor dat je de maaltijd gezonder kunt maken. Een recept (van Puur Gezond) voor nasikruiden, genoeg voor 400 gram nasi. 2 theelepels gemalen komijnpoeder, 1 theelepel kurkuma, 2 theelepels gemberpoeder, 2 theelepels gemalen koriander en 2 theelepels laos. Pel 1 ui en 2 teentjes knoflook en maak 1 rode peper schoon. Maak in een kruidenmolen, in een vijzel of met behulp van een staafmixer de ui, knoflook en peper heel fijn. Verhit in een wok 1 eetlepel olie en bak hierin het uienmengsel zachtjes gedurende 1 minuut. Roer het specerijenmengsel erdoor. Dit geheel is de basis voor de nasi. Als je het vlees en/of groente hebt gebakken kun je deze nasikruiden toevoegen. Daarna bak je de gekookte rijst mee. Een beetje zout kun je naar eigen smaak toevoegen. Tip: het mengsel zonder de ui, knoflook en peper kun je natuurlijk in grotere hoeveelheden maken en apart in afgesloten potje bewaren. Als je dit kruidenmengsel gebruikt wordt het totaal aantal calorieën in de nasi ietsje lager. De conclusie? Nasi gemaakt met bloemkool in plaats van rijst is best lekker en kan handig zijn als je wilt letten op de calorieën en koolhydraten. Gebruik geen kant en klaar zakje nasikruiden, maar maak de nasi met je eigen nasikruiden. Eet smakelijk!

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
YourWeight
Ravelstraat 15

1901 VK Castricum

tel: 0251 700 259

WhatsApp 06 301 23 662

silvia@yourweight.nl

www.yourweight.nl

Kamer van Koophandel 64957454  

BGN Lidmaatschapsnummer 3249     

gewichtsconsulentcastricum

Algemene Voorwaarden

Privacybeleid

Aangesloten bij
weightwatchers
powerslim
  • Facebook Social Icon

afvallen castricum limmen heiloo uitgeest akersloot heemskerk egmond krommenie assendelft  coaching begeleiding