Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Wanneer ontbijten niet noodzakelijk is (en wanneer dan wel)

March 28, 2017

Het zal je niet zijn ontgaan: Heel Holland Lijnt met Linda. En wat een leuk initiatief. Samen gaat het vaak beter dan alleen, en als het mensen lukt om zo wat kilo’s kwijt te raken, dan is dat mooi. Ik volg de Facebook pagina van Linda.lijnt en de reacties daar het bevestigen wat we al wisten. Zoveel mensen, zoveel meningen over wat “goed en fout” is.

Een van de onderwerpen van discussie is het ontbijt. Op de Facebook pagina werd een artikel gedeeld van CookLoveShare waarin wordt gesteld dat een goed ontbijt niet altijd nodig is. Deze conclusie werd getrokken op basis van uitspraken van voedingscoach Ralph Moorman en Jaap Seidell, (hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit en het VU Medisch Centrum in Amsterdam).

In de reacties op deze post zijn de meningen sterk verdeeld. De een is blij, want nu hoeft zij zich niet meer schuldig te voelen over het overslaan van het ontbijt. De ander blijft erbij dat niet ontbijten super slecht is. Er zijn vrouwen die aangeven dat ze, sinds ze zijn gaan ontbijten, zijn aangekomen en dat ze dit extra gewicht er niet meer af krijgen. Er wordt gezegd dat je moet ontbijten om de verbranding op gang te krijgen. En er wordt gezegd dat dit niet waar is omdat de verbranding altijd doorgaat. Weer een ander is verward en snapt er niets meer van. Hoe zit het nu?

Voeding levert ons energie en voedingsstoffen. Voor wat betreft de vitamines en mineralen, maakt het ons lichaam vrij weinig uit of dit in één maaltijd of in zes maaltijden op een dag binnenkomt. Hoe laat dit binnenkomt boeit het ook niet. Of dit nu om 7.00 uur, 11.00 uur of 22.00 uur is, er wordt opgenomen wat nodig is. Energie (=calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten) is een ander verhaal. Energie is de hele dag nodig, ook ’s-nachts als we slapen. Dit is de brandstof voor ons lichaam. Energie komt vrij bij de verbranding van het voedsel dat we eten. Als er niet, of te weinig, wordt gegeten, dan worden de voorraden in het lichaam aangesproken en verbrand: in de spieren en lever opgeslagen suikers, spieren of vetreserves.

 

Na de avond en nacht is er een uurtje of 10 niets meer gegeten, waardoor het ontbijt de bron voor nieuwe energie toevoer is. Sommige mensen hebben dan echt trek en zullen ontbijten. Het lichaam wordt voorzien van energie en is klaar voor de dag. Anderen hebben echt nog geen trek, of zijn te gehaast om naar hun lichaam te luisteren, en ontbijten niet. Het lichaam schakelt over naar plan B en zal de benodigde energie uit de voorraden halen. Dit is niet perse slecht. Die voorraden vullen weer aan op het moment dat er gegeten wordt.

Er zijn mensen die hun hele leven lang niet ontbijten en hebben daar geen last van. Ze functioneren prima, hebben geen last van bloedsuikerspiegel schommelingen en ook hun gewicht is prima. Er wordt verder gewoon gezond gegeten. Dan is er dus niets aan de hand, het ontbijt kan in die gevallen best worden uitgesteld of zelfs overgeslagen.

Er zijn echter ook mensen bij wie niet ontbijten minder goed uitpakt. Waarom?

  • Op het moment dat de trek wel toeslaat wordt er eerder gekozen voor een “gezonde” koek, chocolade (“ik heb NU suiker nodig”) of een snack, in plaats van brood, fruit en yoghurt. Het lichaam krijgt dan wel de energie, maar weinig vitamines en mineralen.

  • Er ontstaat een flinke dip in de bloedsuikerspiegel wat hoofdpijn, misselijkheid en trillerigheid kan veroorzaken. Niet echt fijn. Gevoelsmatig weet iemand dan wel dat er dringend gegeten moet worden. De snelste manier om je beter te voelen is het eten of drinken van suiker. In het ergste geval wordt er gekozen voor chocolade en frisdrank. Want dat werkt snel.

  • De hele dag blijft er een onrustig gevoel en wordt er gezocht naar eten. Het blijkt dat er dan in veel gevallen weinig voedsel van hoge kwaliteit wordt gegeten. Er is geen energie, en zin, om iets gezonds te maken en er is behoefte aan zoetigheid en vet.

  • Er is vermoeidheid, gebrek aan concentratie en een zwaar gevoel in de spieren. Dit komt door een gebrek aan glucose (het eindproduct van koolhydraten) in het lichaam. Glucose is de belangrijkste brandstof voor de hersenen en de cellen. Als er niet genoeg glucose is, wordt je moe en kan het lichaam uiteindelijk de spieren gaan verbranden. Spieren verbranden namelijk lekker makkelijk, zelfs makkelijker dat vet.

Deze verschijnselen zijn niet alleen vervelend op het moment dat je ze ervaart, maar zorgen op de lange termijn ook voor een hoger gewicht. Niet echt ideaal dus.

Als je last hebt van een of meer van de hiervoor beschreven situaties, dan is het een goed idee om wel te gaan ontbijten. Een ontbijt dat bestaat uit fruit (snelle koolhydraten en vezels), een melkproduct (eiwitten en vet), muesli (langzame koolhydraten, vet en vezels) en water/thee geeft je de best mogelijke start van de dag. Het geeft je niet alleen snel energie, maar er komt ook lang energie vrij. Je kan er flink tegenaan en een hongergevoel hoef je de eerste paar uur niet te verwachten.

 

 

Kortom: met een goed ontbijt doe je je lichaam een groot plezier. Het hoeft echter geen probleem te zijn het ontbijt uit te stellen naar een later tijdstip, of over te slaan. Zolang je daar maar geen last van hebt.
 
Ps: Hoor je bij die vrouwen die zwaarder worden als ze gaan ontbijten? Kijk dan naar de rest van je eetpatroon. Laat je deze namelijk hetzelfde als toen je nog niet ontbeet, dan is het logisch dat je zwaarder wordt. Het ontbijt betekent dan extra calorieën. Als je het eetpatroon wel hebt aangepast, laat het dan eens bekijken door een voedingsdeskundige. Deze kan je waarschijnlijk wel vertellen wat de gewichtstoename veroorza
akt.

Please reload