Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Goed voornemen? Zo laat je deze dit jaar wel slagen!

January 2, 2017

 

Vorig jaar januari verstuurde ik het 1e nummer van het YourWeight Magazine. Het magazine had toen nog een klein aantal lezers. Inmiddels zijn er heel wat lezers bijgekomen. Het artikel in dat magazine ging over hoe je je goede voornemen wel kan laten slagen. Deze tips wilde ik de nieuwe lezers niet onthouden. Lees hieronder het artikel.
 
Het begin van een nieuw jaar is hét moment voor een goed voornemen. Want nieuw jaar, nieuwe kansen. Een van het meest gehoorde goede voornemens is: afvallen. “Nu gaat het echt gebeuren!” De intentie is goed en er wordt een keuze gemaakt uit de bekende diëten. Maaltijdvervangers, pillen en poeders worden aangeschaft en weekmenu’s trouw gevolgd. De eerste dagen gaat het lekker. Er is wel honger en hoofdpijn, maar de wilskracht is nog groot. En na een paar dagen is er al resultaat op de weegschaal! Maar na een week of 3 wordt het moeilijk. De wilskracht neemt af. De honger en hoofdpijn zijn niet meer te negeren, je hebt het koud en je bent chagrijnig. Op de weegschaal gebeurt niets meer. De lijnpoging wordt gestopt.

 


 Hoe komt het nu dat het afvallen zo niet lukt? Het klinkt misschien raar maar dat komt door het volgen van een dieet. Dat wat bijna iedereen je adviseert en wat bijna iedereen doet, is juist dat wat ervoor zorgt dat je niet afvalt.
 
Kijk maar eens waarom het je bij de vorige pogingen eigenlijk niet lukte.  Negen van de tien keer komt het omdat je het gekozen dieet gewoon echt niet kan volhouden. Het is bijvoorbeeld een crashdieet en daardoor heb je de hele tijd honger. Of je moet eten kopen en klaarmaken waar je nog nooit van gehoord hebt. De rest van je gezin is niet blij met het rare eten en zit te mokken aan tafel. En daarna blijf je ook nog met ingrediënten zitten die je nooit meer gebruikt. Een andere reden kan zijn dat je dieetproducten moet kopen. Van die dure shakes en repen in plaats van gewone maaltijden. Behalve dat die een flink gat slaan in je budget, ben je die shakes en repen snel zat. Je leert er verder ook niets van, maar dat terzijde.
 
Bijna iedereen die een dieet volgt loopt tegen deze problemen aan en stopt er hierdoor na een paar weken maar weer mee.
En dan ben je snel weer terug bij af en er dus niets mee opgeschoten. Maar je bent wel teleurgesteld, want je wilde het zo graag en nu is het weer niet gelukt. Je denkt misschien dat je voor altijd te zwaar zal blijven en nooit slanker zal worden.
 
Daarom, en  ik kan het je niet vaak genoeg zeggen: Stop met diëten! En begin daar echt nooit meer aan. Het levert je niets op, behalve teleurstelling. Daar zit je niet meer op de wachten. Als je wilt afvallen, ga dan eerst eens terug naar de basis. Daarmee bedoel ik dat je gaat eten wat en hoeveel jij nodig hebt om gezond te blijven. Die informatie kan je vinden op bijvoorbeeld de internetsite van het Voedingscentrum. Ga daar mee beginnen. Je voorkomt zo dat je honger krijgt en daardoor heb je veel  minder behoefte om te gaan snacken en snoepen. 
 
Stel een aantal basis maaltijden samen waarmee je kan variëren en maak ook een basis dagindeling voor jezelf. Zo heb je houvast. Na een tijdje wordt deze manier van eten zo gewoon dat je er niet meer over hoeft na te denken. Het gaat gewoon vanzelf. En het mooie is, je gaat hierdoor ook nog eens afvallen!
 
Gun jezelf af en toe eens iets wat je echt heel lekker vind. Maak daarvoor ruimte in je basis dagindeling en geniet er lekker van. Een leven lang zonder dit lekkers is niet leuk en ook niet nodig.
 
Dus: afvallen is echt wel mogelijk maar niet met een dieet. Ga goed eten en je hebt nooit meer honger. Je gewicht zal langzaam maar zeker verminderen.  Je voelt je succes, letterlijk en figuurlijk. Zo simpel kan het zijn.

Please reload