Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Antwoord op 6 veel gestelde vragen over voeding en afvallen

December 10, 2016

 

Er zijn een aantal vragen die regelmatig terug komen. In dit artikel zal ik 6 van deze vragen beantwoorden.


Hoe komt het dat ik na een dieet zo snel weer aankom?
Dat komt omdat een dieet vaak uitgaat van een heel laag aantal calorieën op een dag. Met heel laag bedoel ik 1.000 of minder calorieën per dag. Je lichaam, en daarmee de verbranding,  gaat door de lage hoeveelheid energie in een spaarstand. Het zal er alles aan doen om de crisis te boven te komen. Op het moment dat je meer calorieën gaat eten, wordt er zoveel mogelijk als vet opgeslagen voor de volgende crisis. Zie hier, in het kort, het beroemde jojo-effect.
De oplossing? Nooit meer op dieet! Dat wil niet zeggen dat je niet kan afvallen. Hiervoor zijn andere maatregelen nodig dan een dieet.
 
Waarom wordt er gezegd dat je veel moet afwisselen met wat je eet?
Het is belangrijk dat je elke dag alle vitaminen en mineralen voldoende binnenkrijgt. Dat bereik je het makkelijkst door af te wisselen. Maar: om af te vallen is dat niet nodig. Je lichaam “went” niet aan een bepaald soort eten waardoor je niet meer afvalt.  
Afvallen en aankomen gaat om energiebalans. Waar die energie uiteindelijk vandaan komt, weet je lichaam niet. Liever elke dag hetzelfde gezonde ontbijt of dezelfde lunch, dan een maaltijd vol lege calorieën.
 
Wat zijn lege calorieën?
Elk voedingsmiddel heeft calorieën. Nu is er een verschil tussen een appel en bijvoorbeeld twee kerstkransjes. In beide zit rond de 60 calorieën. Als je de appel eet, krijg je niet alleen die calorieën binnen maar ook vezels, vitamine c en kalium. Eet je de 2 kerstkransjes dan krijg je er niet veel voedingsstoffen bij. De calorieën uit de kerstkransjes worden daarom lege calorieën genoemd.
Je kan goed afvallen (en aankomen) met lege calorieën. Ook als je elke dag alleen maar lege calorieën zou eten. Zoals eerder gezegd gaat het bij afvallen of aankomen om de energiebalans en niet om de voedingswaarde van wat je eet.
Voor de goede orde: ik raad je niet aan om te gaan afvallen door de hele dag kerstkransjes te eten ;).
 
Waarom heb je na het eten van het ene soort voedsel sneller weer trek dan na het eten van een ander soort?
Dat heeft te maken met heel veel ingewikkelde processen in het lichaam. Onze hersenen hebben bijvoorbeeld een hongercentrum en een verzadigingscentrum die een rol spelen. Deze centra worden beïnvloed door onder andere prikkels uit de maag tijdens het eten.
Ook wordt de tijd dat je het gevoel van verzadiging hebt beïnvloed door wat je eet. Dan gaat het om de hoeveelheid voedingsvezels, het soort koolhydraten (suikers) en vetten en de hoeveelheid eiwitten.
Hoe meer vezels er in het eten zitten, hoe langer het in de maag blijft en daar een gevoel van "vol zitten" afgeeft.
Snelle koolhydraten geven een snelle stijging van het bloedsuiker en weer een snelle daling. Door het snelle zakken krijg je eerder een hongergevoel. Langzame koolhydraten veroorzaken een gelijkmatige stijging en daling van het bloedsuiker. Hierdoor heb je minder snel weer trek.
Ook eiwitten en vet zijn van invloed. Volvette producten zorgen langer voor een vol gevoel dan magere producten. Volvet wil wel zeggen verzadigd vet. Eet daar liever niet te veel van.
Van eiwitten is bekend dat deze lang een vol gevoel geven. Let ook hier op bij volle producten. Hiervan blijf je langer voldaan maar er zit ook meer verzadigd vet in.
 
Kan je door een bepaald soort voeding op een specifieke plek afvallen?
Nee. Dat is helaas niet zo. Waar er vet wordt opgeslagen of verbrand kun je niet beïnvloeden. Elk lichaam heeft hierin een vast patroon. Dat is niet bij iedereen hetzelfde. Bij de een slaat het eerder in de buikholte op en bij de ander op de heupen. Het soort voedsel dat je eet is hierop niet van invloed.
 
Kan je door een bepaald soort training op een specifieke plek afvallen?
Nee. Het lichaam verbruikt bij het trainen energie. Als eerst wordt een voorraadje opgeslagen suikers in de lever en spieren gebruikt. Daarna worden druppeltjes vetzuren tussen de spieren verbruikt.
Dit zijn standaard voorraden in het lichaam. Deze zijn vrij snel leeg. Direct na het sporten vult het lichaam het overigens weer aan. Na deze voorraden wordt er energie uit koolhydraten (suikers), eiwitten en vet gehaald. Dat kan uit elk deel van het lichaam komen. Daar heb je geen invloed op.
Als je een bepaalde spiergroep extra traint bouw je daar wel spiermassa op. Die spier is dan beter zichtbaar. Je lichaam wordt daar strakker en dat kan er mooier uitzien. Je valt er dus niet plaatselijk van af.
 
Tot zover de 6 veel gestelde vragen. Heb je een andere vraag? Stuur deze gerust via e-mail naar silvia@yourweight.nl. Ik geef je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Please reload