Uitgelichte berichten

Zo houd je de controle rond St. Maarten, Sinterklaas en Kerst

Voor ons, de dames waarbij het gewicht onder controle houden niet vanzelf gaat, zijn de maanden november en december een grote uitdaging. In dit artikel krijg je inzicht in de calorieën die er zitten in al het lekkers wat we rond de feestdagen aangeboden krijgen. Ook leer je wat trucjes waarmee je dit jaar makkelijker de kilo’s onder controle houdt. Want als we niet oppassen, krijgen we er in 6 weken tijd zo een paar bij. Het begint al op 11 november, tijdens St. Maarten. Je koopt snoep, voor de kinderen die aan de deur komen. Je neemt je van tevoren voor om alleen snoepjes te kopen die zelf niet zo lekker vindt. Op een één of andere manier lukt dat toch niet helemaal.... Waarschijnlijk door die interessante aanbiedingen in de winkel. Het gekochte snoep gaat eigenlijk nooit op die avond, omdat je standaard te veel koopt. Daarnaast komen jouw kinderen ook met een tas vol met snoep thuis. Kortom de verleiding ligt in de kast. Als je geen liefhebber van zoet bent heb je geluk, want chocolade/suiker is hier wel het grootste probleem. Om je een beetje te helpen plaatste ik op Facebook al een kort stukje over de calorieën in de meest gangbare mini’s. Waarschijnlijk heeft niet iedereen dit voorbij zien komen, daarom zet ik het hier ook nog een keer voor je op een rijtje.

KCAL

Milkyway mini 70

Mars mini 80

Snickers mini 90

Twix mini 100

Bounty mini 150

Klein zakje M&M's choco 97

Klein zakje M&M's peanut 102

Uitdeelzakje Hario 90

Vlak daarna verschijnt de grote kindervriend, Sinterklaas. En die man neemt van alles mee uit Spanje. Na de zomervakantie heeft hij de kruidnootjes vast de winkel in geslingerd, want stel je toch voor dat we het nog langer zonder zouden moeten doen. Afijn, terwijl we het snoep van St Maarten proberen de baas te blijven, zijn daar al de volgende verleidingen. Ook van al dit lekkers heb ik een overzichtje voor je gemaakt.

KCAL

Kruidnoten, 25g 110

- chocolade 121

Pepernoten, 25g 90

Speculaasje 25

Speculaas gevuld, 25g 118

Schuimpje 15

Chocoladeletter, 25g 143

Taai-taai poppetje 15

Chocolade muntje 32

Marsepein, 25 g 139

Banketstaaf, 25 g 114

Kikker/Muis 57

Borstplaat 25 g 90

En als deze lieve man weer terug is naar Spanje, en de chocoladeletters naast de restanten van de St. Maarten buit liggen, komt de Kerstman tevoorschijn. Ook leuk en gezellig, en wéér een periode van “seizoens-lekkers”. Nog een overzichtje dan maar:

KCAL

Kransje chocolade 27

Kransje fondant 32

Kransje koekje 39

Chocola Kerst/hulstblaadje 47

Kerststol zonder spijs, 35g 95

Kerststol met spijs, 35g 116

Plakje tulband 126

Plakje suikerbrood 133

Banketstaaf, 25 gram 114

Dan volgen er de 2 kerstdagen met de kerstdiners, het gourmetten of wat dan ook. Lekker met voorafjes, en de meest heerlijke desserts. En vooral veel gezelligheid natuurlijk! Om het feest af te sluiten is er een week later nog oudejaarsavond. Ook weer een speciale gelegenheid met de daarbij horende traditionele lekkernijen. En omdat we toch met lijstjes bezig zijn, volgt er hier nog eentje (de laatste, ik beloof het).

KCAL

Appelbeignet 100

Appelcarre 350

Appelflap 400

Appelbol 196

Oliebol 135

Oliebol met krenten 167

Oliebol met poedersuiker 165

Als je niets doet om de schade te beperken, en aan de verleidingen toegeeft, heb je grote kans dat je op 1 januari wakker wordt met een kater. Niet van de champagne, maar een kater door de suiker en het vet van de afgelopen weken. Je voelt je lusteloos en opgeblazen en je krijgt je broek niet zo lekker dicht. Je hebt spijt en je neemt een besluit: vanaf nu ga ik gezond eten, voldoende bewegen en een paar kilo afvallen. En nu echt! Komt dat je bekend voor? Wat nu als je op 1 januari wakker wordt en jij je prima voelt? Je bent een beetje moe omdat het laat is geworden, maar verder is er niets aan de hand. Je hebt genoten van alle feestdagen, gezelligheid en lekkernijen en je broek gaat gewoon dicht. Vol energie ga je het nieuwe jaar in! Dat zou mooi zijn, toch? Het kan! Ik raad je aan het volgende te doen:

  1. Print dit artikel en leg het op een plek waar je het een paar keer per dag ziet. Lees het elke dag om jezelf er aan te herinneren wat je doel is: je op 1 januari niet schuldig, maar goed te voelen.

  2. Op het moment dat je in de verleiding komt om te snoepen, en het is geen 5, 25, 26 of 31 december, pak je dit artikel erbij en lees je het nog een keer. Zo herinner je jezelf aan het doel en wordt je je bewust van de hoeveelheid calorieën die je op het punt staat weg te werken. Goede kans dat de zin om te snoepen weer verdwijnt.

  3. Op het moment dat je besluit dat je toch iets gaat snoepen, dan doe je dat heel bewust. Je pakt een bord of een schaaltje en meet de hoeveelheid af. Je gaat eerst ergens zitten voordat je begint met eten. Je zet de tv uit en legt je telefoon, tablet, laptop of boek weg. Kortom, geen afleiding. Daarna eet je pas op wat je hebt gepakt. Dan geniet je er het meest van en heb je waarschijnlijk genoeg gehad.

  4. Lukt het je niet om het in punt 3 genoemde uit te voeren, laat dan de lege verpakkingen liggen. Zo kan je zien dat je al wat hebt gepakt. Als de bewijsstukken in het zicht liggen, rem je jezelf sneller af zodat je hopelijk een 2e ronde kan voorkomen.

  5. Op de feestdagen zelf, ga je niet op een houtje bijten! Bedenk je van tevoren wat je het lekkerste vindt en wat je echt graag zou willen eten. Het kan 1 ding zijn, of van een aantal dingen een beetje. Kies bewust en blijf daarbij.

Doe het de rest van deze maanden een beetje rustig aan. Laat je niet gek maken door de snoeppot op je werk, of door het snoep wat je kinderen hebben gekregen. Gooi desnoods weg wat er nu nog over is van St. Maarten, en straks, een paar dagen na Sinterklaas, doe je hetzelfde. Je doet jezelf, en je kinderen, er op langere termijn echt een plezier mee. Eet lekker veel groente en fruit, en beperk de koolhydraten uit brood, aardappelen, rijst en pasta een beetje. Drink voldoende water en zorg regelmatig voor een frisse neus. Dus: Geniet van deze gezellige tijd! Laat het gezelschap, en niet het eten, het belangrijkste zijn. Pas de tips toe en houd de controle, zo voorkom je een kater in januari.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
YourWeight
Ravelstraat 15

1901 VK Castricum

tel: 0251 700 259

WhatsApp 06 301 23 662

silvia@yourweight.nl

www.yourweight.nl

Kamer van Koophandel 64957454  

BGN Lidmaatschapsnummer 3249     

gewichtsconsulentcastricum

Algemene Voorwaarden

Privacybeleid

Aangesloten bij
weightwatchers
powerslim
  • Facebook Social Icon

afvallen castricum limmen heiloo uitgeest akersloot heemskerk egmond krommenie assendelft  coaching begeleiding