Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Portiegrootte moeilijk?

November 16, 2016

 

 

 

Vind je het moeilijk om de maat van een portie te bepalen? Gebruik je dan je vingers en handen.

Met behulp van je hand, kom je een heel eind.

 

Mensen met grote handen meten zo een wat groter portie af, en kleine mensen of kinderen, een kleiner portie. Precies zoals het bij die persoon past. Handig toch?

 

Bron: www.dailymail.co.uk/health

 

Om maar met de deur in huis te vallen ;), de lengte en ongeveer de breedte van je wijsvinger is een portie chocolade (en nu maar hopen dat je lange vingers hebt).

 

 

 

Elke dag een handje noten is goed voor de gezondheid. De hoeveelheid moet in de palm van je hand passen. Eet ze 1 voor 1, dan heb je er lang plezier van.

 

 

Een blokje kaas, zo groot als de lengte en dik als de breedte van je duim, is de aanbevolen hoeveelheid kaas per dag.

 

 

De hoeveelheid fruit (groot fruit in stukjes gesneden) die in twee handen past is ongeveer 1 portie (van de 2 per dag).

 

 

De hoeveelheid groente (geen bladgroente) zo groot als je vuist is 1/3 van wat je dagelijks nodig hebt.

 

 

De hoeveelheid bladgroente passend in 2 handen, is 1/3 van de hoeveelheid groente die je per dag nodig hebt.

 

 

Een hoopje ongekookte pasta, zo groot als je vuist, is voor 1 persoon. Deze hoeveelheid geldt ook voor ongekookte rijst. Het lijkt weinig maar na het koken is het dubbel zo groot.

 

 

De palm van je hand is de maat voor je stukje vlees (ongeveer 100 gram). Dit is ook zo voor vette vis. Witte vis mag zo groot als je hele hand zijn.

 

 

 

 

 

 

Please reload