Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Niet sporten, wel afvallen

September 7, 2016

Kan je afvallen als je niet aan sport doet? Ja, dat kan. Je hoeft geen gebruik te maken van de sportschool of de sportvelden om af te vallen. Ook voor degene onder ons die niet kunnen, of willen, sporten is het mogelijk om wat kilo’s te verliezen.
 
Moet je dan niet bewegen om af te vallen? Om het antwoord hierop te kunnen geven moeten we eerst kijken naar het principe van aankomen en afvallen. Dit is eigenlijk nogal eenvoudig.
 
Als je minder energie (calorieën) eet dan je verbruikt, dan val je af. Eet je meer energie dan je verbruikt, dan wordt je dikker. Verbruik je net zoveel als je eet, dan wordt je niet dikker en val je niet af. Simpel toch? Oh ja, het is een fabel dat de ene calorie de andere niet is. Maar dat voor nu terzijde.
 
Ook als je niets doet, verbruik je energie (die calorieën dus). Je lichaam is altijd bezig of je nu ligt te slapen of een wandelingetje maakt. Je hart blijft kloppen, je bloedsomloop gaat door en ook je ontbijt moet worden verteerd. Dus voor die hoeveelheid energieverbruik hoef je verder niets te doen. Alles wat je daarnaast doet, opstaan van de bank, lopen naar de wc of de trap op lopen kost extra energie. Je kan dus een bepaalde hoeveelheid per dag eten zonder dat je daarvan aankomt of afvalt.
 

 


Als je wilt afvallen zonder te gaan sporten, dan moet je uitvogelen hoeveel je basis energieverbruik is. Daar zijn hulpmiddelen voor te vinden op internet. Je vult daar je leeftijd, lengte, gewicht en geslacht in en geeft aan hoe actief je bent. Dan kan worden berekend hoeveel calorieën je kunt eten. Wil je nu afvallen (of misschien wel aankomen) dan ga je dus minder (of meer) dan die hoeveelheid calorieën eten. Ook best simpel.
 
Het vervelende hiervan is, dat je in geval van afvallen, dan best weinig per dag kan eten. Kan je dat volhouden? Prima, maar kijk wel uit voor het oplopen van tekorten en voor het jojo effect. Te weinig calorieën per dag betekent crashen en dat moet je niet willen. Ga nooit onder de 1.200 calorieën per dag! En neem altijd een goede multivitamine.
 
Hoe zit het dan met dat bewegen? Hoe meer je beweegt hoe meer je verbruikt. Daarvoor hoef je echt niet te gaan hardlopen, voetballen of gewichten te heffen. Wandelen, de trap nemen, lopend of op de fiets boodschappen gaan doen, tuinieren, dansje maken in de huiskamer, het is allemaal bewegen. Je verbruikt dus energie. Ook als je door ziekte of een blessure niet echt makkelijk kan bewegen, kan je vast wel iets doen. Al is het maar met je armen zwaaien of met je benen wiebelen. Misschien kan je samen met bijvoorbeeld een fysiotherapeut bekijken wat er mogelijk is. Overigens besef ik dat ik dat erg makkelijk zeg, en dat het voor sommigen echt niet mogelijk is. In dat geval houdt het natuurlijk op. Wat niet kan, kan niet.
 
Een ander interessant voordeel van bewegen is dat je hiermee je spieren behoudt en misschien zelfs wat meer spieren kweekt. En dat is mooi. Spieren verbruiken namelijk energie. Hoe meer spieren, hoe meer spontaan energieverbruik. Beweeg je niet (of je kunt niet bewegen), dan verlies je spieren. Blijf je dan eten wat je gewend bent, dan wordt je dikker.
 
Dus: het is mogelijk om af te vallen zonder daarbij fanatiek te sporten. Bezoek aan een sportschool is niet nodig. Elk moment en vorm van bewegen telt mee en helpt je. Bewegen is namelijk energie (=calorieën) verbruiken.

Please reload