Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Afvallen? Neem een multivitamine!

August 12, 2016

 

 

Kan je afvallen met de hulp van vitamines (en mineralen)? Je zou het misschien niet zeggen maar dat is het geval. Niet met kilo’s tegelijk, maar voldoende vitamines helpen bij het afvallen. Hoe dit werkt leg ik je in dit artikel uit.

 

Als je wilt afvallen is het wenselijk dat je lichaam bij de start geen tekorten heeft aan vitamines (en mineralen). Als er wel tekorten zijn, heeft het afvallen nog geen prioriteit. Dan is het zaak dat je eerst zorgt voor aanvulling van deze tekorten. Je wilt namelijk een goede uitgangspositie hebben. Want je wil je door het afvallen juist fitter en energieker gaan voelen, niet nóg futlozer en vermoeider.

 

Ben je gezond en heb je geen tekorten, dan kan je aan de slag. Ga dan zeker geen crashdieet volgen. Bij een crashdieet eet je namelijk zo weinig mogelijk met als doel om elke dag rond de 1000 calorieën, of zelfs nog minder, binnen te krijgen. Op de lange termijn val je hier overigens ook niet blijvend van af, maar dat is weer een ander verhaal. Als je, door bijvoorbeeld zo een crashdieet, te weinig eet, dan neem je zeker niet elke dag voldoende vitamines tot je. Waardoor je hetzelfde effect krijgt als waar we het net over hebben gehad. Je gaat je futloos en vermoeid voelen. En dat helpt je niet.

 

Tot zover het algemene nut van vitamines tijdens het afvallen. Er zijn een aantal vitamines die specifiek helpen bij het afvallen.

 

De B-vitamines zorgen, onder andere, voor de omzetting van voedingsstoffen en lichaamsvet in energie. Dat is bij lange na niet het enige dat ze doen, maar voor dit onderwerp het belangrijkste. Voldoende B-vitamines zorgen er bij het afvallen voor dat de vetverbranding wordt gestimuleerd. Als je een tekort aan B-vitamines hebt merk je dat vrij snel. Je gaat je lusteloos en moe voelen. En dat is nu net een toestand die je niet wilt als je wil afvallen.

Sowieso niet natuurlijk, maar tijdens het afvallen belemmert te weinig energie je bij het bewegen. Wandelen wordt dan al een hele opgave. Zelfs een trap oplopen kan dan lastig worden. Je benen voelen als lood. Een ander gevaar bij vermoeidheid, is dat je niet meer de energie kan opbrengen die je nodig hebt om wilskrachtig te zijn. Je grijpt misschien sneller naar een snelle, suikerrijke, oppepper als chocolade. Zorg er dus voor dat je voldoende voedingsmiddelen met de B-vitamines eet. Welke dat zijn? Brood, aardappelen, groente,fruit, vlees/vis/ei en zuivel.

 

 

Van Vitamine D is bekend dat het ondersteunt bij het afvallen. Hoe dat precies werkt is niet duidelijk. Maar uit onderzoeken blijkt dat voldoende vitamine D helpt. Je lichaam kan deze vitamine maken van het zonlicht dat op je huid komt, en er zit vitamine D is ons eten. Er zijn groepen mensen, bijvoorbeeld kinderen, ouderen of mensen met een donkere huidskleur, die elke dag extra vitamine D nodig hebben.

Wil je weten of je bij een van die groepen hoort die extra nodig heeft? Je kan op internet, bijvoorbeeld op de site van het Voedingscentrum, het advies vinden.

Een vitamine D tekort komt steeds vaker voor. Het lijkt er op dat het huidige advies niet helemaal juist is. Het is daarom zeker niet verkeerd om te letten op de hoeveelheid die je van deze vitamine via je eten binnenkrijgt. Vitamine D zit in vette vis zoals haring, zalm en makreel. Ook zit er wat in roomboter, vlees en eieren, maar een stuk minder. Er wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (niet aan olie).

 

Het is lastig om via je eten genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ten eerste moet je dan al elke dag de aanbevolen porties voedingsmiddelen eten. En laten we eerlijk zijn, er zijn maar weinig mensen die dat doen.

Ten tweede gaan er stemmen op die zeggen dat ons eten tegenwoordig minder voedzaam is door de huidige manier van landbouw. Gewassen moeten snel groeien en er wordt gebruikt gemaakt van bestrijdingsmiddelen. Hierdoor neemt de kwaliteit van ons eten af.

Ten derde wordt er gedacht dat de aanbevolen hoeveelheden vitamines te laag zijn.

En als laatste, om af te vallen moet je minder eten. Dit kan ten koste gaan van de hoeveelheid vitamines en mineralen.

 

Dus: neem in elk geval tijdens het afvallen elke dag een goede multivitamine. Dan weet je zeker dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt. Ook de B-vitamines en vitamine D zitten in deze multi. Zo loop je geen tekorten op en heb je weer een extra steuntje in de rug bij het afvallen.

 

Ps: hoe je een goede multi kiest leg ik je een volgende keer uit. In elk geval kan je ervan uitgaan dat goedkoop, in dit geval, duurkoop is!

Please reload