Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Vakantiekilo's? Natuurlijk niet!

July 20, 2016

 

Heerlijk! De zomervakantie is een feit. Geen wekker, niet zo veel verplichtingen maar tijd om lekker te relaxen en te genieten van het mooie weer.  Tenminste, dat laatste hopen we dan. Zeker is het nooit in ons landje ;). 

Hoe voorkom je nu dat je na de vakantie met wat extra kilo's blijft zitten? Want All-Inclusive vakantie, tuinfeestje, barbecue, terrasje pakken en een lekker ijsje. Het hoort allemaal bij vakantie. Een paar extra kilo’s kunnen het gevolg zijn. En daar heb je natuurlijk géén zin in. Hoe voorkom je nu, dat je na de vakantie (weer?) aan de bak moet om die paar kilo’s te laten smelten?
Ik geef je tips

Ontbijt! Het is misschien een inkopper, maar het ontbijt is belangrijk. Als je goed hebt ontbeten, heb je minder snel weer trek. Zo bezwijk je minder snel voor iets lekkers bij de koffie.

Zorg ook voor een goede samenstelling van dat ontbijt. Het liefst zijn alle voedingsgroepen aanwezig. Neem bijvoorbeeld yoghurt met muesli en fruit. Of roerei met brood en daarbij fruit. Zo een ontbijt zorgt voor snelle energie en energie voor wat langere tijd. Door het eten van yoghurt of ei blijf je ook lang verzadigd.

Heb je uitgeslapen? Neem dan zeker een goed vullend ontbijt. De lunch kan je dan overslaan. Neem na een paar uur wel iets tussendoor. Liefst natuurlijk iets van fruit of rauwkost. Maar het is natuurlijk wel vakantie! Dus als het iets anders wordt moet dat ook kunnen. Eet in elk geval wel iets, anders wordt het wel een hele lange tijd tot het diner. Dan loop je niet het risico dat je door de trek helemaal los gaat.

 



Drink voldoende water. Als het wat warmer is, heb je meer water nodig. Logisch, want je zweet. Water zorgt ervoor dat je gevuld blijft. Als je te weinig drinkt kan je een hongergevoel krijgen. Een beetje gek, maar zo werkt dat. Mocht je denken dat je iets moet eten, terwijl het geen “etenstijd” is, probeer dan eerst of het hongergevoel door wat te drinken over gaat.

En nu we het toch over drinken hebben: drink liever geen frisdrank. Ook geen light! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, dit is zo een makkelijke manier om calorieën te besparen. Drink je wel eens frisdrank? Dan drink je gewoon in water opgeloste suiker met een kunstmatig smaakje. Je hebt er voedingstechnisch gezien echt helemaal niets aan. Zoetstoffen doen hetzelfde in je lichaam als suiker. Het zijn dan wel geen directe calorieën maar wel indirecte.

Drink geen alcohol, tenzij je een ijzeren discipline hebt en het er bij 1tje kan laten. Tja dit is best wel een lastige. Vakantie, eten in een restaurant of relaxen op een terras, een drankje hoort daar vaak wel bij. En als je ook al geen frisdrank drinkt, wat dan? Dat brengt mij bij de volgende tip.

Je hoeft niet alles te laten. Maar kies wel. Wees dus niet te streng voor jezelf. Dat houdt niemand vol. Neem het ene wel maar dan het andere niet. Dus bijvoorbeeld niets bij de koffie maar later wel een ijsje. Toch niet dat ijsje maar wel een wijntje. Geen croissant bij het ontbijt maar wel een luxe broodje bij de lunch. Zo geniet je wel van alles en hoef je jezelf niet alles te ontzeggen.

Probeer te blijven bewegen. Begin de dag met een wandeling of zwem een paar baantjes. Speel met de kinderen een potje voetbal of tennis. Loop naar het terras of het restaurant.  Huur een fiets of neem je fiets mee als dat kan. Alle beetjes helpen.

Ga je barbecueën? Lees dan nog een keer de tips die ik je laatst gaf. Je kunt deze nog eens nalezen op de website op de pagina "Tips en recepten" of op de Facebookpagina bij "Notities".

Kortom: Vakantie hoeft niet te betekenen dat je kilo’s aankomt. Je hoeft jezelf echt niet alles te ontzeggen. Geniet overal lekker van maar kies. Hele fijne vakantie!

Please reload