Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

De zin en onzin van Superfoods

June 30, 2016

 

 

Wat zijn nu eigenlijk superfoods? Daar wil ik deze keer eens wat aandacht aan besteden. De naam zegt het eigenlijk al, superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat deze zoveel goede eigenschappen hebben dat deze super zijn voor je gezondheid. Als je superfoods eet, dan ben je super goed bezig. Tenminste dat wordt gezegd. Er zitten bijvoorbeeld heel veel vitaminen of mineralen in en maar weinig calorieën. Dat klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren. Weinig calorieën en veel voedingsstoffen! “Super” als je wilt afvallen. Ik geef je een overzicht van populaire superfoods.

 

Açaibessen

Açaibessen zijn donkerblauw, paars van kleur en groeien in het amazonegebied. Ze groeien daar in trossen in de bomen. Het besje is enorm populair sinds Dr. Oz er bij Oprah over heeft verteld. Het zou fantastisch werken bij het afvallen en bij een detox. Bewijzen zijn daar eigenlijk niet voor gevonden, helaas...De bessen zijn gezond omdat er veel antioxidanten, vitamines en vezels in zitten. Dat klopt zeker. Je kunt het sap van de bessen kopen of bijvoorbeeld capsules met het poeder van de gedroogde bessen. Voor 120 capsules betaal je € 30,00 bij De Tuinen. De vraag is of je zoveel wil betalen voor gedroogde bessen. Je kan namelijk net zo goed rode bessen of welke andere bes dan ook eten. Ook deze zitten vol met antioxidanten, vitamines en vezels. Lekker in de yoghurt of in een smoothie.

 

Gojibessen

Dit zijn oranje-rood kleurige bessen die aan een struik groeien die rode mispel heet. Deze struik komt oorspronkelijk uit Oost-Azië. Ook in deze bes zitten veel antioxidanten en veel verschillende vitamines. Van met name vitamine C vind je een hoge dosering. Er zijn een aantal onderzoeken gedaan naar de geneeskrachtige eigenschappen van gojibessen. Het lijkt erop dat de bessen inderdaad een gunstige invloed op de gezondheid kunnen hebben. Het zou bijvoorbeeld helpen om Alzheimer te voorkomen en ook het verouderingsproces kunnen vertragen. Andere onderzoeken zouden laten zien dat goji bessen ook een positief effect hebben op de geestelijke gezondheid, atletische prestaties, de nachtrust en de algehele gezondheid. Dit zijn de voorlopige resultaten van jarenlang lopende onderzoeken, daarom kunnen er nog geen definitieve conclusies getrokken worden over deze effecten.

 

 

Chiazaad

Chiazaad zijn de zaadjes van de bloemen van de chiaplant. Deze plant groeit in Zuid Amerika. Als je het zaad mengt met vocht ontstaat er een soort gelei. De zaadjes smaken eigenlijk nergens naar. Chiazaad helpt bij het contant houden van de bloedsuikerspiegel. Het zorgt ervoor dat er geen insulinepiek ontstaat. Dit komt door de grote hoeveelheid vezels in het zaad en door de gelei-achtige structuur. Door het laag blijven van de bloedsuikerspiegel en door het vet in de zaadjes, blijft de vetverbranding op gang. Chiazaad kan je dus echt helpen tijdens het afvallen. Doe een lepel door je yoghurt, maak er een pudding van (recepten vind je op internet), stop het in je smoothie of los het gewoon op in een glas water. Je kan ook een lepeltje over je salade doen.

 

Tarwegras

Tarwegras is gras. Gras dat is gegroeid uit een tarwezaadje. Als je hiervan sap maakt heb je tarwegrassap. Dit sap zou goed zijn voor het herstellen en verjongen van de cellen, goed zijn bij detox en het bloed zuiveren. In een artikel las ik dat er wordt gezegd dat in 100 gram tarwegras dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen zitten als in 2,3 kilo groenten. Uit een onderzoek door het Amerikaanse Ministerie van Landbouw zou echter blijken dat de voedingswaarde vergelijkbaar is met dat van spinazie. Er worden dus nogal tegenstrijdige uitspraken gedaan. Ik weet eerlijk gezegd niet wat je moet geloven. Persoonlijk denk ik dan: eet gewoon spinazie, dat kost je in het seizoen ongeveer € 5,00 per kilo. Bij de TarwegrasKoning koop je 150 cupjes van 25 ml (totaal dus 3,75 liter) bevroren tarwegrassap voor € 181,95. Dat is € 48,52 per liter geperst gras.....

 

Cacaonibs

Dit zijn stukjes cacao voordat het chocolade is zoals wij die kennen. “Gewone” chocolade wordt gemaakt door cacao te verhitten. Daarna wordt er suiker en bijvoorbeeld melk toegevoegd. Voor cacaonibs wordt rauwe cacao gedroogd en in stukjes gedeeld. Hierdoor blijven de voedingsstoffen bewaard. Natuurlijk wordt cacao er niet gezonder op als je er suiker en andere lekkernijen aan toevoegd. De vraag is of het wel gezond is als je cacao rauw eet. Repen gemaakt van rauwe cacao bevatten nogal eens kokosbloesemsuiker. En tja, ook dat is uiteindelijk gewoon suiker. Rauwe cacao heeft veel goede eigenschappen en ook een aantal wat minder goede. Uiteindelijk blijft het snoepen, en dat moet je met mate doen.

 

Tot zover een aantal populaire superfoods. Overigens zijn er ook een aantal “gewone” producten bekend als superfood. Bijvoorbeeld kiwi’s, broccoli, blauwe bessen en knoflook. Hiervoor hoef je niet naar een speciaalzaak of een dikke portomonnee te trekken.

 

Dus: er is in principe niets mis met het eten van superfoods. Ik raad je aan om kritisch te zijn voordat je een superfood koopt. De prijs van een superfood is namelijk vaak aan de hoge kant. Om te profiteren van de goede eigenschappen moet je van sommige van deze foods heel veel eten. Dan kan het een kostbare zaak worden. Op internet kan je veel tabellen met voedingswaarde, meestal per 100 gram, vinden. Je kan zo eens een superfood vergelijken met bijvoorbeeld fruit. Een eetpatroon met voldoende groente en fruit, en voldoende afwisseling, zou genoeg vitaminen en mineralen moeten opleveren. Als een aanvulling nodig is, kan je een goed multivitamine preparaat kopen. Hierin zijn alle belangrijke vitaminen en mineralen aanwezig.

Please reload