Uitgelichte berichten

Eerste hulp bij de barbecue

Tuin, balkon of binnenplaats er is altijd wel een plek voor dé zomeractviteit: de barbecue. Altijd goed, gezellig en lekker. Maar hoe zorg je er nu voor dat die gezellige barbecue niet funest is voor je lijn? Eigenlijk is de combinatie barbecue en afvallen onmogelijk. Sorry, maar het is niet anders. Vlees, alcohol, sausjes, brood en boter zijn allemaal calorierijk en dragen niet echt bij aan gewichtsverlies. Om een paar voorbeelden te geven: een plakje stokbrood met kruidenboter komt op zo een 90 calorieën, een hamburger met een barbecue sausje op 295, een glaasje rose 71 en een salade met een dressing zit al snel aan de 100 calorieën. Dit alles bij elkaar is zo een 550 calorieën. Dat is al meer dan wat je ongeveer wil gebruiken bij een avondmaaltijd tijdens het afvallen. En dan heb je niet eens veel gegeten. Best wel een tegenvaller. Moet je dan maar niet gaan barbecueën? Nou nee, dat vind ik niet. Het hoort bij de zomer en afvallen moet geen straf zijn. We hebben tenslotte nog een (sociaal)leven en feestjes als een barbecue horen daarbij. Maar de schade beperken kan wel. Wat is een handige strategie? Pas de volgende 10 tips toe en je hoeft je niet schuldig te voelen. Nu moet je je sowieso nooit schuldig voelen, maar dat was al het onderwerp van het vorige YourWeight Magazine :).

Tip 1 Neem kip en vis in plaats van vlees. Dit is veel minder vet en scheelt je behoorlijk wat calorieën Tip 2 Houd het bij 2 stukjes kip of vis. Normaal eet je maar een stukje vlees, gevogelte of vis tijdens een maaltijd. Dus twee is echt wel genoeg. Doe die twee stukjes niet in een keer op je bord maar in 2 etappes. Dan heb je 2 keer een bord vol en lijkt het veel meer. Tip 3 Neem geen aardappelsalade of huzarensalade of iets dergelijks. Deze hebben relatief veel vet en daarom kan je het beter laten staan. Zo voorkom je extra calorieën. Tip 4 Vul je bord in plaats daarvan met salade. Een gemengde salade met allerlei rauwe groenten is heerlijk. Je bent er lang op aan het kauwen en daardaar triggert het een aantal processen in je lijf die te maken hebben met plezier en verzadiging. Bied aan om een salade voor een aantal personen te maken en mee te nemen. Dan kan je zelf bepalen wat er in gaat en welke dressing er overheen. Tip 5 Kijk of je groente van de barbecue kunt krijgen (aubergine, courgette, champignons, ui, paprika). Spiesjes hiervan zijn echt heel lekker, hebben niet veel calorieën maar hebben wel de voedingsstoffen waar je behoefte aan hebt. Tip 6 Eet geen brood. Eenmaal aan brood begonnen, betekent al snel meer brood (met kruidenboter, aioli, tapenade of andere calorierijke smeersels). Tip 7 Drink geen alcohol, tenzij je een ijzeren discipline hebt, en het er bij eentje kan laten. Tip 8 Neem een rode saus in plaats van mayonaise, satésaus of iets als cocktailsaus. Dat scheelt je echt enorm aan calorieën. Rode saus heeft over het algemeen wel behoorlijk wat suiker. Dat kan je een keer negeren. Kijk voor deze gelegenheid alleen naar het aantal calorieën. Tip 9 Drink veel water tijdens de barbecue. Dan ben je eerder vol en krijgt je brein ook eerder het “voldaan” signaal. Tip 10 Als laatste tip: geniet van wat je eet en sta niet stil bij wat je niet eet. De juiste mindset is belangrijk. Vind je jezelf “zielig” omdat je jezelf beperkingen oplegt? Dan begin je al met een negatieve insteek en wordt het erg lastig om te genieten. Hoe lekker het ook is wat je eet. Het gevoel van "niet mogen" overheerst. Dus: barbecueën hoort bij de zomer. Het gaat eigenlijk niet goed samen met afvallen. Maar het kan wel! Pas de tips toe en beperk zo de schade. Geniet!

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
YourWeight
Ravelstraat 15

1901 VK Castricum

tel: 0251 700 259

WhatsApp 06 301 23 662

silvia@yourweight.nl

www.yourweight.nl

Kamer van Koophandel 64957454  

BGN Lidmaatschapsnummer 3249     

gewichtsconsulentcastricum

Algemene Voorwaarden

Privacybeleid

Aangesloten bij
weightwatchers
powerslim
  • Facebook Social Icon

afvallen castricum limmen heiloo uitgeest akersloot heemskerk egmond krommenie assendelft  coaching begeleiding