Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Zondigen bestaat niet

May 12, 2016

 



Je hebt het misschien ook wel eens gezegd: ik heb vandaag gezondigd want ik heb chocolade, ijs, chips, brood (of wat het dan ook maar is) gegeten. En eerlijk gezegd vind ik dat de grootste onzin. Zondigen: wat is dat eigenlijk voor woord? Het klinkt alsof je iets heel erg verschrikkelijks hebt gedaan. Er zijn minimaal mensen heel erg benadeeld door jou. Op het gebied van geld, relaties of gezondheid.

Maar zo erg is het niet! Je hebt alleen maar iets gegeten wat je eigenlijk niet wilde. Of meer gegeten dan je zou willen. Nou en? De wereld vergaat niet. De wereldvrede komt overigens ook niet in gevaar.

Wat wel in gevaar komt is de manier waarop je over jezelf denkt. Want achter de uitspraken die je doet over zondigen zit vaak meer. Gedachten als “ik ben een slappeling,  zie je wel ik kan het niet, weer een poging om af te vallen mislukt, laat nu maar zitten het heeft geen zin”. Komen ze je bekend voor?

Dit zijn wat we niet helpende gedachten noemen. Je hebt er niets aan, ze zijn helemaal niet waar en ze helpen je geen stap verder. Sterker nog, als we het over afvallen hebben, zorgen ze er regelmatig voor dat we de handdoek in de ring gooien. Het zou fijn zijn als dat niet meer zou gebeuren, maar hoe doe je dat?

Je verzetten tegen gedachten heeft geen zin. Het kost je veel energie en levert niets op.  Je kent het wel: hoe meer je probeert iets niet te denken, hoe meer je het gaat denken. Er in meegaan heeft ook geen zin hebben we eerder vastgesteld.
Probeer in plaats van deze twee opties eens deze stappen.

Stap 1
Accepteer dat je deze gedachten hebt. Het is ook wel logisch dat ze er zijn. Je hebt namelijk een sterke wens: afvallen. En dat is niet makkelijk. En omdat het niet makkelijk is doe je soms iets  waardoor je wens minder snel zal uitkomen. En dat is balen want je hebt die sterke wens. Maar het is ook niet meer dan balen. Bedenk je dat je een mens bent. En mensen doen wel eens iets wat niet handig is. Dan ben je niet meteen een fout iemand of een slappeling.  Nee, je bent gewoon een mens, net als iedereen. 

Stap 2
Onthoud: vandaag is vandaag en morgen is er een nieuwe dag. Vol nieuwe kansen en uitdagingen. Slaap er een nachtje over en realiseer je dat je kan altijd opnieuw kan beginnen. Het is namelijk niet “helemaal fout gegaan en weer mislukt”. Want we hebben namelijk net geconstateerd dat je een mens bent met alles wat daarbij hoort. Dat maakt dat je bent, wie je bent. Dat leuke en lieve persoon.

Stap 3
Als je er nu dat nachtje over geslapen hebt, en lekker bent uitgerust, stel jezelf dan een aantal vragen. Hoe is het gekomen dat ik gisteren in deze situatie terecht gekomen ben? Had ik misschien iets anders kunnen doen? Hoe voorkom ik dat ik de volgende keer weer in deze situatie terecht kom, of hoe kan ik er dan anders mee omgaan? Dan leer je van wat er is gebeurd en kan je er zelfs je voordeel mee doen. Want: failure is success if we learn from it!

Als je bij het toepassen van deze stappen moeite hebt, zoek dan hulp. En dan bedoel ik echt niet meteen een psycholoog, maar iemand waarmee je makkelijk kan praten. Je vriendin, zus of partner wie dan ook. Het delen van de gedachten met iemand helpt al. Op het moment dat je ze uitspreekt klinkt het al anders dan als ze nog in je hoofd rondgaan. Deze persoon kan je ook helpen om je doel voor ogen te houden.

Want afvallen kan jou ook lukken. Met een goede mindset, motivatie, kennis en de juiste mensen om je heen is alles mogelijk.

Please reload