Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Zo val je af met de Schijf van Vijf

April 19, 2016

Eind maart is de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn, want er wordt veel aandacht aan gegeven. Maar mocht het je niet zijn opgevallen, dan weet je het

nu ;). 

Aanleiding voor de nieuwe schijf zijn de aangepaste Richtlijnen Gezonde Voeding. Kort samengevat zeggen de nieuwe richtlijnen “Eet meer plantaardig en minder dierlijk voedsel, eet gericht op gezondheid en duurzaamheid”. Deze richtlijnen zijn opgesteld door de Gezondheidsraad op basis van de nieuwe inzichten over wat en hoeveel gezond eten is.

Als je volgens de richtlijnen eet en drinkt krijg je voldoende voedingsstoffen binnen en verklein je de kans op bepaalde ziektes en overgewicht. In Nederland hebben we het Voedingscentrum. De mensen daar vertalen de wetenschappelijke, medische richtlijnen zoveel mogelijk naar de praktijk. Dus naar hoeveel brood, melkproducten of groente er bijvoorbeeld dagelijks gegeten zou moeten worden.

Een paar verschillen met de vorige richtlijnen zijn in de praktijk: 250 gram groente in plaats van 200 gram, elke dag 25 gram ongezouten noten, meer peulvruchten, 1 keer in de week vette vis in plaats van 2 keer in de week, maximaal 500 gram vlees (inclusief vleeswaren) per week, meer water en geen vruchtensappen.

Bij de nieuwe schijf is er meer rekening gehouden met bijvoorbeeld vegetariërs en andere culturen en daarbij horende eetgewoonten. De vorige versie was nogal “Hollands” en ging uit van de inmiddels ouderwetse gewoontes: ontbijten met boterhammen met hagelslag, lunchen met boterhammen met kaas met een glas melk, en dineren met aardappelen, groenten en vlees en vla erna. Waar overigens helemaal niets mis mee is, maar niet meer gangbaar.

Als je wilt afvallen kan je dat op verschillende manieren doen. Je kunt kiezen voor een specifiek dieet zoals “low carb” of voor calorieën tellen. Wie met mijn methode bekend is, weet dat ik hier persoonlijk geen voorstander van ben. De adviezen die ik geef worden gemaakt met de Schijf van Vijf in het achterhoofd. Daarnaast ben ik een groot voorstander van onder andere het leren omgaan met (over)eten en bewuste keuzes maken.

 

 



Bewuste keuzes maken kan je alleen als je weet wat de mogelijkheden zijn. De schijf is hierbij een goed hulpmiddel. In hoofdlijnen kan je op de schijf zien hoeveel je uit welke categorie, in het meest ideale geval, zou “moeten” eten. Dan zeg ik meest ideale en zet ik moeten tussen aanhalingstekens omdat we nu eenmaal mensen zijn. Mensen zijn niet perfect en dat zou ook niet het uitgangspunt moeten zijn. Dat leidt alleen maar tot teleurstelling en een gevoel van falen. Streven naar zo-goed-mogelijk is prima!

Om af te kunnen vallen moet je eerst weten wat voor jou het ideale eetpatroon is. Ideaal is: voldoende voedingsstoffen, minder energie (calorieën) dan je nodig hebt, rekening houdend met jouw levensstijl en jouw voorkeuren en smaak. De producten en voedingsmiddelen die daarbij horen haal je uit de Schijf van Vijf.

Elk vak van de schijf staat voor een ander soort voedingsmiddel. Hoe groter het vak, hoe meer van je totale voeding uit dat vak zou moeten komen. Binnen het vak kan je afwisselen met de voedingsmiddelen die daar staan. De producten die niet in de schijf staan kunnen af en toe worden gegeten.

Het advies is: elke dag drie tot vijf keer iets kleins en drie keer per week iets groots van wat niet in de Schijf van Vijf staat. Het Voedingscentrum heeft op haar website voorbeelden staan hiervan. Iets kleins is bijvoorbeeld een augurk of één knakworstje. Een croissant, patat of taart is een voorbeeld van iets groots.

Tijdens het afvallen kies je het liefste voor tussendoortjes die wel in de schijf staan. Want als je gaat afvallen, eet je minder dan je nodig hebt. Daardoor krijg je ook minder vitamines, mineralen en vezels binnen. Die voedingsstoffen heb je wel nodig. Maar ja, je wil het ook wel een beetje leuk houden....Wat dan te doen? Kiezen: één tussendoortje buiten de schijf en de anderen wel uit de schijf. Maak het jezelf niet al te moeilijk en maak ruimte voor de dingen die je echt lekker vindt. Doe dat alleen niet allemaal op dezelfde dag.

Dus: Gebruik de Schijf van Vijf om zoveel mogelijk te kiezen voor de aanbevolen voedingsmiddelen maar eis geen perfectie van jezelf. Kies gewoon af en toe voor “niet gezond”, zo houd je het leuk en val je toch af.

 

Please reload