Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Eet jij genoeg zuivel?

April 13, 2016

Eet je volgens de Schijf van Vijf dan gebruik je elke dag 3 porties (totaal 450 ml) zuivel per dag. Voor de ouderen onder ons zijn dat zelfs 4 porties (totaal 600 ml).

In zuivel (melk- en melkproducten) zitten eiwitten, vitamines B2, B12, calcium en nog een aantal mineralen.

 

De eiwitten zorgen voor de groei en herstel van het lichaam, de calcium het zorgt ervoor dat botten kunnen groeien en stevig blijven. Natuurlijk kan je deze voedingsstoffen ook uit ander eten halen maar zuivel is hiervoor makkelijk en lekker!

 


Yoghurt verlaagd de kans op diabetes type 2 en melkproducten in het algemeen verlagen de kans op darmkanker.

Kies het liefst voor de magere varianten, dat scheelt in de hoeveelheid verzadigde vetten. Let ook op de hoeveelheden toegevoegde suikers en ander zoetmiddelen. Die heb je niet nodig.

 

Een goed alternatief voor melkproducten zijn de producten gemaakt van sojabonen. Dit is een plantaardig alternatief waar weinig verzadigd vet in zit. Ga dan wel voor die varianten die zijn verrijkt met calcium en B-vitaminen. Let ook hier op de toegevoegde suikers.

 

Hoeveel zuivel eet jij op een dag?

 

 

 

Please reload