Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Wat je moet weten over suiker

March 29, 2016

Is suiker slecht en kan je er aan verslaafd zijn? Kan je helemaal stoppen met suiker eten? Word je van suiker dikker dan van vet? Als je op internet zoekt naar suiker zou je bijna gaan denken dat suiker een gif is. Maar dat is niet helemaal waar.

 

Wat wel waar is, is dat we veel te veel suikers eten. Er is in Nederland geen bovengrens bepaald voor suiker. Maar je kan behoorlijk schrikken als je eens gaat bijhouden hoeveel suiker je per dag binnen krijgt.

 

Glucose, fructose, druivensuiker, sacrose, sacharose, stroop, rietsuiker, honing: allemaal een vorm van of een naam voor suiker. En dat zijn er maar een paar van een hele lange lijst. Als je er naar op zoek gaat kom je al snel tot de ontdekking dat er tientallen namen voor suiker zijn. Suiker wordt gebruikt als smaakmaker, conserveringsmiddel en om structuur te geven aan bijvoorbeeld cake of koek.

 

Suikers komen van nature voor in onze voeding. Een ander woord voor suiker is een koolhydraat. Deze kan je eigenlijk niet helemaal vermijden. Als je dat wilt, dan zou je alleen nog vlees, eieren en vis kunnen eten. Maar waarom zou je dat doen?  Groente, fruit, granen en zuivel zijn lekker en belangrijk voor onze gezondheid. Naast de suikers die als brandstof voor ons lichaam dienen, zitten er verschillende vitaminen, mineralen en vezels in.

 

Het zijn de toegevoegde suikers die je in de gaten zou moeten houden. Producten waaraan suiker is toegevoegd kan je beter zoveel mogelijk links laten liggen. Deze koek, snoep, gebak, frisdranken, limonadesiropen en kant-en-klaar maaltijden heb je niet nodig. Naast suiker zitten hier nog meer ingrediënten in die je liever niet wil eten. Daarmee bedoel ik onder andere transvetten, verzadigde vetten en grote hoeveelheden zout.

 

Maar let op! Het zijn niet alleen deze levensmiddelen. Ook aan zuivelproducten en vruchtensappen worden vaak suikers toegevoegd. Kijk dus goed op het etiket van een product en kijk naar de hoeveelheid suiker per 100 gram. Dit vind je bij de koolhydraten. 

 

 

Voorbeeld: het product op de foto bij dit artikel heeft, per 100 gram, 72 gram koolhydraten. Dit is niet allemaal suiker. Van deze koolhydraten is 21 gram suiker, dat zijn bijna 5 suikerklontjes.  Van de 100 gram van het product is dus  21% suiker. Dat is best veel.

 

Van suiker word je niet dikker dan van vet. Suiker levert 4 calorieën per gram. Bij vet is dat 9 calorieën per gram. Ons lichaam maakt geen verschil, een calorie is een calorie waar deze ook vandaan komt. Als er meer calorieën worden gegeten dan verbrand worden deze uiteindelijk als lichaamsvet opgeslagen. Hoe het lichaam dat precies doet verschilt wel. Suiker wordt op een andere manier verwerkt dan vet of eiwit. 

 

De laatste jaren zijn de koolhydraat arme diëten populair. De bedoeling bij dit soort diëten is dat je zoveel mogelijke koolhydraten laat staan. In het begin ook veel soorten groenten en fruit. De theorie is dat je met zo een dieet beter afvalt dan met een dieet waarbij je met calorieën rekening houdt. Door het beperken van koolhydraten blijft het bloedsuiker gelijkmatiger waardoor het afvallen makkelijker kan gaan. Bij mensen die in het voorstadium van diabetes zijn kan dit goed werken.

 

Er is niets mis met een dergelijk dieet. Doe dit alleen niet maanden achter elkaar. Je loopt dat het risico op tekorten van sommige vitamines en mineralen. Let ook op de hoeveelheid verzadigde vetten die je eet. Vervang daarom niet alle koolhydraten door dierlijke vetten. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

 

Kan je verslaafd zijn aan suiker? Je hoort mensen wel eens zeggen: ”ik heb een suikerverslaving”. Het officiële standpunt is dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan van suikerverslaving. Het eten van suiker geeft niet hetzelfde effect als roken of gebruik van drugs of alcohol.  Als je stopt met suiker eten krijg je geen ontwenningsverschijnselen. Als je een tijdje geen suikers hebt gegeten kan je je niet lekker gaan voelen. Dit komt dan door het dalen van de hoeveelheid suiker in je bloed. Dit kan, ten onrechte, worden uitgelegd als ontwenningsverschijnselen. Dat zijn het niet. Je lichaam laat je weten dat je bloedsuiker is gedaald en dat het tijd is om iets te eten.

 

Dus: suiker is geen gif, je wordt er niet dikker van dan van andere voedingsmiddelen en het is niet verslavend. Het is wel goed om te letten op de hoeveelheid suiker die je eet, want dat is vaak meer dan je denkt.

 

Meer weten? http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/alles-over-zoet/suiker.aspx

Please reload