Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Zo eet je makkelijk, genoeg, groente en fruit

February 16, 2016

Als je het gaat vragen krijg je over het algemeen wel het goede antwoord: Hoeveel groente en fruit “moet” je eigenlijk per dag eten? Het antwoord “2 ons groenten en 2 stuks fruit” is algemeen bekend. Niet in de laatste plaats door een reclame campagne, ik denk van de overheid, op radio en tv. Het zit bij mij nog steeds in mijn hoofd: “2 ons groenten en 2 stuks fruit, zo hou je het een heel stuk langer uit”. Er is zelfs een website speciaal over dit onderwerp. De website heet 2×2.nl.

 

Een van de conclusies uit een Brits onderzoek uit 2014 is dat het advies in Nederland niet juist is. De norm zou 375 gram groenten en 3 stuks fruit moeten zijn. De conclusie werd getrokken op basis van de informatie uit een Australisch onderzoek en een test in eigen land. Bij deze test werd 8 jaar lang een groot aantal mensen gevolgd. Deze mensen aten elke dag 5 porties, totaal 375 gram, groenten en 3 stukken fruit. Wat bleek? Deze mensen hebben 42 procent minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groenten en fruit eten.

 

In november 2015 werden in Nederland de nieuwe Richtlijnen Gezonde Voeding gemaakt. Hierin staat nog steeds de 200 gram en 2 stuks. Het advies uit Engeland is dus niet overgenomen. De vraag is of het zin heeft om het advies aan te passen. Nu eet maar 5 procent van de Nederlanders de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden groenten en fruit. Een test door cardioloog Leonard Hofstra onder vrouwen bevestigde dit. Vrouwen vanaf 40 jaar eten gemiddeld 1,25 stuks fruit en 128 gram groenten per dag. Tussen de 20 en 40 jaar wordt er gemiddeld nog minder groenten en fruit gegeten. Het advies naar boven bijstellen werkt waarschijnlijk niet motiverend.

 

 

 

Het eten van groenten en fruit is belangrijk voor de voedingsstoffen en vezels. Als je wil afvallen moet je er zeker voor zorgen dat je voldoende eet. Neem dan zelfs liever meer dan de in Nederland aanbevolen hoeveelheden. Waarom? Als je afvalt eet je minder energie dan je nodig hebt. Dat wat je eet moet dan wel van goede kwaliteit zijn, om tekorten te voorkomen. Hoe beter de kwaliteit hoe minder honger je hebt. En dat is natuurlijk fijn. Varieer ook zo veel mogelijk. Dan krijg je verschillende vitaminen en mineralen binnen.

 

Met deze tips kan je zonder veel moeite meer groenten en fruit eten:

  • Neem altijd fruit bij je ontbijt, het geeft je snel energie en dat is meteen je eerste fruitmoment.

  • Pureer fruit en doe dat door je yoghurt.

  • Eet een half uur voor je lunch en avondeten een portie rauwkost, dat vult vast een beetje en je hebt weer wat groente binnen.

  • Doe op je brood naast je beleg wat sla, tomaat of komkommer of iets dergelijks.

  • Neem rond een uur of vier ’s-middags een beker bouillon en doe daar een hand soepgroenten in, lekker tegen de middagdip en zo houd je het wel uit tot het avondeten.

  • Maak een smoothie van fruit, water en bladgroente. Het fruit niet schillen, tenzij het natuurlijk moet, zo behoud je veel vezels en vitaminen. Niet meer dan 3 stuks fruit gebruiken en gebruik water in plaats van vruchtensap.

  • Stop altijd een appel in je tas. Als je onderweg trek krijgt heb je een snack bij de hand.

  • Zet bij pastagerechten een bak (gemengde) sla op tafel. Een paar handjes bij de pasta op je bord en je hebt weer wat extra binnen.

  • Neem tussendoor een handje tomaatjes, rozijnen of worteltjes.

  • Of eet gedroogd fruit als tussendoortje.

  • Maak een bakje met reepjes komkommer, wortel, paprika en bleekselderij en een (mager) dipsausje om te snacken.

  • Maak een soep met verse groenten voor de lunch.

  • Eet fruit als toetje.

  • Heb je niet altijd tijd of zin om groenten te koken? Kook op de dagen dat je dat wel doet altijd een dubbele portie. Dan heb je een voorraad. Groenten en fruit uit de vriezer of uit blik zijn een prima alternatief voor vers.

Dus: om af te vallen heb je veel groenten en fuit nodig. Je kan hier makkelijk meer van eten door de genoemde tips toe te passen.

Please reload