Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Eet lekker brood!

January 26, 2016

 

Volgens mij is geen enkel onderwerp waar zoveel over gesproken wordt dan eten. Nou ja, misschien wordt er nog net iets meer over het weer gesproken. Maar het weer, is wat het is, en dat lijkt bij voedsel niet zo te zijn. Bijna iedereen heeft wel een mening over wat goed en gezond is en wat niet.

Regelmatig staat er iemand in de belangstelling die een uitgesproken mening heeft en die een bijbehorend dieet ontwikkeld. En zie daar, weer een nieuwe hype. Het gevolg is dat een grote groep mensen maar wat roept en een andere groep niet meer weet wat hij/zij moet doen (of laten).

 

Inmiddels is mij al een paar keer gevraagd of je nu wel of geen brood moet eten. Er wordt nogal veel gezegd en geschreven over brood eten. Of je het wel wil eten of niet, beslis je natuurlijk uiteindelijk zelf. Maar, ik heb wel een mening;).

 

Er wordt wel eens gezegd, dat “als je stopt met het eten van brood, val je enorm af”. En dat klopt ook wel. Want als je ineens geen brood met boter en beleg meer eet, dan krijg je veel minder calorieën binnen. Je eet dan in de plaats van het brood iets anders. Dit zal een salade zijn, of iets van zuivel of misschien havermout. Maar dit zijn alsnog heel wat minder calorieën dat het brood dat je eerst at. En minder calorieën betekent dat je af gaat vallen. Zo simpel is het. Het ligt dus niet aan het feit dat je geen brood eet, maar aan het feit dat je minder calorieën eet.

 

“In de oudheid aten de mensen geen brood dus is het beter als wij dat ook niet doen.” Dit is een ander veel gehoord argument. En dat is waar. Onze voorgangers aten inderdaad geen brood. Er zijn overigens aanwijzingen dat zij wel al granen aten. Dit blijft dus een interessant discussiepunt.

Nog een argument.

 

“Je moet geen (tarwe) brood eten want de gluten veroorzaken darmproblemen.” Dat zou kunnen. Er bestaat een ziekte waarbij de gluten in tarwe schade aan darmen veroorzaakt. Deze ziekte heet coeliakie en komt bij 1% van de mensen voor. Bij mensen die deze ziekte niet hebben veroorzaken gluten geen schade. Je kan wel gevoelig zijn voor gluten. Dan kan er sprake zijn van een prikkelbare darm of vermoeidheid. In dat geval is het uiteraard ook beter om geen gluten te eten.

 

 

 

Er wordt ook gewezen naar het effect van brood op de stijging van de bloedsuikers. Brood zou een snelle stijging van het bloedsuiker veroorzaken, wat slecht zou zijn. Wit brood (en ook witte rijst en witte pasta) veroorzaakt inderdaad een relatief snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Maar dat hoeft niet persé slecht te zijn. Je krijgt alleen snel weer trek, omdat de bloedsuikers ook snel weer dalen. Zeker als je wil afvallen is dat niet fijn. Schakel je over op de volkorenvarianten dan heb je dat “probleem” opgelost. Wil, of lust, je die volkoren versie niet? Dan hef je de snellere stijging op door de witte variant te combineren met een voedingsmiddel dat zorgt voor een langzame stijging. Dit is bijvoorbeeld zuivel of groene groente.

 

Brood uit je menu schrappen is lastig. In Nederland heeft brood een groot aandeel in wat we elke dag eten. We nemen boterhammen mee naar school of het werk. En ook het ontbijt bestaat vaak uit brood. Als je geen brood (meer) wil eten, moet je op zoek naar goede alternatieven. Die moeten voldoende vezels, vitaminen en mineralen (Jodium!) leveren. Want tekorten hieraan wil je niet.

 

Dus: ik zeg, eet gewoon lekker brood! Bij voorkeur volkorenbrood. Dit brood heeft de meeste voedingsstoffen en vezels. Het zorgt ervoor dat je redelijk lang voldaan bent en het houdt je darmen lekker bezig. En de voedingsstoffen en vezels uit volkoren producten zijn van belang zijn bij voorkomen van hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker.

In een normaal gezond voedingspartroon is ruimte voor 5 a 7 boterhammen per dag. Als je wil afvallen kan dit minder zijn, dit is afhankelijk van jouw persoonlijke voedingsadvies.

Please reload